Träffa din framtida kollegA

Gustav Nilsson

Att råka ut för en vattenläcka, mögel eller andra olyckor är en mardröm för alla fastighetsägare. Men om olyckan är framme är det en trygghet att veta att Gustav finns hos oss. Det känns som att inget problem är för stort, och positiviteten smittar minst sagt av sig.

I villan i Lagan bor Gustav med med sin fru och deras två barn på 5 och 2,5 år. I företaget är han en utav de få som faktiskt är uppvuxen och jobbar på samma ort, förutom ett par år boendes inne i Ljungby.

När började du på Lagans Byggnads och hur har din resa sett ut här?
– Jag började här 2005 som snickarlärling, men har under åren fått mer erfarenhet och förtroende. Med mycket stöttning både privat och av kollegor sökte jag tjänsten som arbetsledare hösten 2020 på byggserviceavdelningen, och tillträdde årsskiftet 2020/2021.

Det har helt enkelt bara blivit så med åren, att jag fått chansen att jobba mig dit jag är idag – något jag är mycket tacksam över.

Hur kommer det sig att du började här?
– Min farfar har varit i byggbranschen, och han var min stora idol. Tack vare honom ville jag in i samma bransch, och med bra kontakter hamnade jag som lärling på Lagans Byggnads.

Vad innebär en jobbdag för dig?
– Det innebär att leda och fördela det dagliga arbetet helt enkelt. Jag utgår oftast från kontoret och börjar alltid dagen med en kopp kaffe, och sen gäller det att vara lite utav ”spindeln i nätet”. Jag har hand om kontakten mellan oss, försäkringsbolag och underentreprenörerna. Den vanligaste försäkringsskadan handlar om vattenskador, och då gäller det att snabbt vara på plats. Tätskiktsskador, diskmaskiner och tvättmaskiner kan ställa till det ordentligt.

Jag känner mig delaktig i allt arbete som sker här och har en bra insikt i hela företaget. Med bra stöttning från företaget får jag en god chans att växa i min arbetsroll.

Gustav berättar att det bästa med hans jobb är kundkontakten, och att fördela arbetet. Att tänka utanför boxen och lösa problem är något som hör till att vara arbetsledare, och är det någon som känns klippt och skuren för sådant så är det Gustav. Men visst finns det också svårigheter, t.ex. att mycket ska ske med kort varsel när det gäller försäkringsskador. Man måste ha snickare som är redo att vara på plats vid akuta ärenden.

Kan du berätta något du minns extra väl från företaget?
– Biltema i Växjö var extra stort för mig, då jag blev ledande montör. Nästa stora kliv var när jag tog mitt första ansvar med försäkringsskador.

Okej Gustav, här kommer tre snabba!

Som småbarnsförälder har du säkert knep, så vilket är ditt bästa tips till småbarnsförälder med sura ungar?
– Rutiner, rutiner och rutiner. Det är bra för både barnen och föräldrar.

När skrattade du senast och varför?
– Oj, jag skrattar väldigt ofta och har lätt till skratt, så kan nog inte specificera då det händer titt som tätt. Vi har väldigt bra stämning på kontoret, så skratt hör till.

Nu vill vi höra ”tips från coachen”
– Håll ordning och reda, var uppmärksam på golvbrunnar t.ex. Hellre att ringa en gång för mycket än en gång för lite om du misstänker att olyckan är framme.

Tack Gustav för din kunskap, nyfikenhet och positivitet. Det glädjer många på Lagans Byggnads!

Rulla till toppen